CranioSacraal Therapie (Cranio) – WIJK AAN ZEE

CranioSacraal Therapie (Cranio)

Wilt u graag van uw lichamelijke en/of emotionele klachten af? Ook al zijn het vage klachten? Of klachten die maar niet overgaan of steeds weer terug komen? Misschien heeft u al van alles geprobeerd? Klachten doen er soms jaren over om te ontstaan voordat je er dusdanig last van krijgt dat het je gaat belemmeren in je dagelijks functioneren. Cranio brengt dat wat geblokkeerd is in je lichaam weer in beweging en zorgt er zo voor dat de oorzaak van je probleem wordt aangepakt. Na ongeveer drie behandelingen voel je een merkbaar verschil.

Wat is het verschil tussen cranio, chiropractie, manueel therapie, osteopathie en fysiotherapie?

Alle genoemde therapievormen hebben gemeen dat het bewegingsapparaat centraal staat. Cranio behandelt specifiek het bindweefselapparaat en de verbinding hiervan met het centrale zenuwstelsel. Kenmerkend voor deze therapie zijn de zachte manuele technieken om het bindweefsel te beïnvloeden en te ontspannen. Verder is het specifiek voor de cranio sacraal therapie dat er ook veel aandacht wordt besteed aan mogelijke psychosomatische oorzaken van geblokkeerd bindweefsel. Dit heeft alles te maken met bewustwording van gevoelens en emoties. Juist die kunnen de oorzaak zijn van onbegrepen klachten zonder duidelijke medische oorzaak.

Wat kunt u verwachten?

Via lichte aanraking zoekt de therapeut naar blokkades in het bindweefsel, waar zowel fysieke, mentale als emotionele klachten zijn opgeslagen. Dit gaat door de kleding heen. Het bindweefsel komt in beweging en zal zich “unwinden”, hetgeen vaak als een diepe ontspanning wordt ervaren. Soms stelt de therapeut tijdens de behandeling vragen om goed te laten voelen wat uw lijf u vertelt en wat de oorsprong is van uw klachten. Meer informatie kunt u vinden op: www.ucncranio.nl.

Vergoeding

De meeste zorgverzekeraars vergoeden Cranio omdat de therapeut (Ralph Schmidt) is aangesloten bij het UCN en RCN. Klik hier voor een overzicht.

PUBLICATIES

De Dura, vakblad voor craniosacraal therapeuten (februari 2012)
Artikel: Schrandere Sander

Infysio (september 2011)